Op woensdag 24 augustus zullen de arbeiders van de Nederlandse Spoorwegen gaan staken. Hun staking wordt volledig ondersteund door Socialistisch Alternatief, de Nederlandse sectie van Internationaal Socialistisch Alternatief.
De Nederlandse Spoorwegen en de kapitalistische media zullen het vooral hebben over de problemen voor reizigers en hoe hun treinreis hierdoor lastiger wordt. Natuurlijk hebben ze het niet over het feit dat de NS directie zichzelf verrijkt, terwijl de modale NS Arbeider het moet doen met hogere lasten. Zo kreeg voormalig Directeur Marjan Rintel een bruto jaarsalaris van 470.600, dat is 17 keer het salaris van een modale arbeider bij de spoorwegen. Ze gaat nu nog meer verdienen als directeur van de KLM.
Andere hoge functies zoals Directeur financiën, Directeur financiën, Directeur operatie en Directeur risicobeheersing worden ook beloond met elitaire salarissen van 340.000 euro bruto per jaar. Zo verrijkt zich de NS directie, terwijl werkenden het lastig krijgen door de steeds hogere inflatie, energie en voedsel prijzen. De Nederlandse staat die groot aandeelhouder is van de NS vindt het blijkbaar prima, geld is er genoeg voor de bestuurders, maar nooit voor de werkenden.
Het openbaarvervoer in Nederland is goed, alleen niet goedkoop. Treinkaartjes worden elk jaar duurder en voor veel gezinnen is reizen met de trein een luxe geworden. Om de stikstofuitstoot van auto’s tegen te gaan, zou je het openbaarvervoer betaalbaar moeten maken, alleen dat doet elke neoliberale overheid niet. De NS moet werken als een kapitalistisch bedrijf dat draait op winstmaximalisatie, terwijl een groot deel van het geld verdwijnt in de zakken van elitaire directeurs en managers.
De FNV geeft de volgende reactie op de weigering van de NS Directie om in te gaan op de eisen van de bond:
‘’Wij, en jullie ook, beseffen heel goed dat we gedurende de acties de reizigers raken. De overlast is onvermijdelijk en uiteindelijk ook in het belang van de reizigers. We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt. Daardoor vraagt NS steeds meer van jullie flexibiliteit en ligt de werkdruk onverantwoord hoog. Door het tekort aan personeel vallen treinen uit en de sociale veiligheid staat ernstig onder druk. Er is een fatsoenlijke cao nodig om dat tij te keren. Met ook goede afspraken over meer sociale en gezonde roosters. Alleen dan kan NS de vacatures weer gaan invullen en de leegloop verder tegenhouden. Daarmee wordt de dienstregeling voor de reizigers weer betrouwbaar en komt de service en sociale veiligheid weer op het eerdere hoge niveau’’
Socialistisch Alternatief steunt hun mening en roept reizigers op om solidair te zijn met de stakers. Want alleen door strijd en solidariteit krijgen de NS Directie op de knieën. De Nederlandse Spoorwegen heeft natuurlijk wel een sterke steunpilaar en dat is de media, vooral de sensatiemedia zal proberen stakers belachelijk neer te zetten.
Zoals te zien was bij de schoonmakers staking uit 2014, kunnen we niet verwachten dat de sensatiemedia de kant van de werkende klasse kiest. Ook van het neoliberale kabinet hoeven NS arbeiders geen steun te verwachten. Politiek, media en kapitaal kiezen de kant van de NS directie.
Daarom pleiten wij ook een nieuwe arbeiderspartij op een socialistisch programma. Wie zich hiervoor wil inzetten raden we aan om contact met ons op te nemen.