De Volkswagen Groep heeft minder winst gemaakt en dus openen ze de aanval op hun werknemers. Die moeten boeten voor het feit dat er minder auto’s verkocht zijn. De Volkswagen Groep (Audi tak) in België wil haar fabriek in Vorst sluiten en 3.000 arbeiders op straat zetten. Daarnaast zullen meer dan driehonderd onderaannemers hun baan verliezen. In Vorst wordt de dure Q8 e-tron gemaakt. Een elektrische auto voor de rijken, waar modale werkenden nooit genoeg geld voor hebben, de auto kost 91.000 euro (inclusief Belgische BTW). Bij Volkswagen in Duitsland is het erger. Daar willen ze drie fabrieken sluiten, omdat er minder winst gemaakt werd. Volkswagen zit niet in de rode cijfers. Het maakte alleen minder winst! Toch moeten arbeiders boeten!!
Artikel door Jorein Versteege
De verdeel en heers tactiek van grote bedrijven
De Volkswagen Groep (inclusief Audi) gebruikt klassieke methodes om werkenden uit te buiten. Er zijn verschillen in de arbeidsomstandigheden en de lonen tussen het personeel van Audi (Volkswagen Groep) en dat van onderaannemers. In de term ‘onderaanneming’ heeft het woord ‘onder’ een belangrijke betekenis. Door onderaanemers te gebruiken hoeft een kapitalistisch bedrijf zoals de Volkswagen Groep minder loonkosten te betalen. We zien dat ook bij Schiphol waar hele onderdelen afgestoten werden. Schoonmaak bijvoorbeeld was ooit deel van de Schiphol Groep, maar dat werk is nu uitbesteed en om de zoveel tijd moeten schoonmaakbedrijven concurreren om het contract van de luchthaven. Ook autobedrijven maken gebruik van het uitbesteden van werk om kosten te drukken.
Als bedrijven veel winsten maken dan is er genoeg geld voor de directie en aandeelhouders, werkenden hoeven echter geen loonverhoging te verwachten. Komt er minder geld binnen? Dan kraaien de directeurs dat werkenden loonsverlagingen moeten accepteren, zodat het bedrijf kan blijven ’’concurreren’’. Onder het mom van reorganisatie dwingt men harder te werken met minder personeel. Dit wordt nu geëist van de 300.000 Volkswagen arbeiders in Duitsland. Die moeten -10% loon per maand accepteren om de concurrentiepositie te verbeteren, aldus de directie.
Volkswagen wil drie fabrieken sluiten
Er zijn in Duitsland tien fabrieken van het merk Volkswagen, het bied werk aan ongeveer 300.000 mensen. Het bedrijf heeft last van concurrentie uit China de laatste jaren. Met name de BYD wagens zijn goedkoper dan de Volkswagen modellen. De directie kraait over hoge loonkosten, dat is waarom de Chinese auto’s goedkoper zouden zijn. Volgens kapitalistische logica moeten werkenden dus minder loon accepteren en mogelijk ontslag aanvaarden zonder kritiek.’’Want wie niet kan concurreren gaat ten onder in de wreedheid van de kapitalistische economie’’, is hun kille logica. Wij revolutionair socialisten verwerpen deze logica. Wij zeggen dat de Volkswagen Groep de aanval op arbeiders opent om winsten veilig te stellen voor diens aandeelhouders. Het bedrijf lijdt geen verlies, er is alleen spraken van minder winst.
Toch wil de directie nu drie fabrieken sluiten en de rest moet maar -10% minder loon accepteren. Dat is onacceptabel en dus is het de taak van de Duitse vakbonden en alle werkenden bij Volkswagen om het werk neer te leggen. Als de directie niet buigt dat moeten er bezettingen volgen met een overname van elke fabriek door diens werkenden. De kapitalistische staat is hierin geen bondgenoot, eerder een vijand omdat diens wetten de kapitalisten dienen. Ook de media zal negatieve berichtgeving doen en de kant van de bazen kiezen. In dat geval is het de taak van socialisten om solidariteit te tonen en werkenden uit andere sectoren aan te moedigen om de stakers te steunen.
Wij hebben geen bazen nodig in dienst van kapitalisten
Werkenden worden gedwongen om te werken voor een kapitalist omdat ze niets anders dan hun arbeid hebben. Slecht weinigen kunnen voor zichzelf beginnen. Grote bedrijven zoals Audi en Volkswagen denken enkel aan het produceren van winsten voor hun aandeelhouders. Er wordt niet omgekeken naar werkenden en hun families. Daarom zeggen revolutionair socialisten dat wij geen bazen nodig hebben in dienst van kapitalisten. Het is al bewezen dat grote bedrijven best kunnen draaien onder arbeiderszelfbestuur. Een mooi voorbeeld is de voormalige GKN fabriek in Campi Bisenzio in Italië. Deze fabriek dreigde gesloten te worden, de kapitalisten wouden de productie verplaatsen naar Oost-Europa en bijna 500 arbeiders ontslaan.
De Italiaanse arbeiders kwamen in opstand en namen de fabriek over. Dit was in 2021 en de voormalige GKN fabriek is nog steeds actief. In plaats van auto onderdelen worden nu vrachtfietsen en zonnepanelen gebouwd, onder een democratisch plan van aanpak. De overname van de GKN fabriek en het democratisch plan van productie, toont hoe een bedrijf onder arbeiderszelfbestuur in staat is om zonder kapitalisten te overleven. Ook het voormalige Hotel Bauen in Argentinië was 18 jaar een bedrijf zonder kapitalisten. Alleen Covid-19 kreeg het Argentijnse hotel op zijn knieën.
Audi en Volkswagen nationaliseren onder arbeiderszelfbestuur
Duitse arbeiders zullen het voorbeeld van hun Italiaanse kameraden moeten volgen. Er kan geen vertrouwen zijn in de directie nog in de Duitse overheid. De sociaaldemocratische/groene regering staat volledig in dienst van het Duitse kapitalisme. Dit zullen werkenden ook merken als ze om hulp zullen vragen. Sociaaldemocraten en groenen zullen zich verschuilen achter de wetten van het kapitalisme en beweren dat de Duitse overheid niets kan doen als Volkswagen besluit om een fabriek te sluiten. Dit is het typische gedrag van een kapitalistische regering, niets doen en werkenden laten bloeden op het altaar van de marktwerking.
Een andere methode is om de Chinese automerken de schuld te geven. In deze nieuwe Koude Oorlog tussen het westen en het oosten, is de propaganda oorlog in volle gang. De meeste producten komen nog steeds uit China, maar als de Chinezen hun eigen merken willen verkopen is dat opeens een bedreiging. Jaren heeft het hypocriete westen de Chinese fabrieken en arbeiders gebruikt om hoge winsten te behalen. De Chinese kapitalisten hebben echter geleerd en slaan nu terug met dezelfde kapitalistische methodes. We zien nu ook hoe weinig waarde het westen stelt aan de zogenaamde ’’vrije handel’’. Men gaat over tot protectionisme om Chinese merken te weren van de Europese markt.
De oplossing ligt niet in de kapitalistische staat, maar in strijd, solidariteit en socialisme. Strijd is nodig om te voorkomen dat kapitalisten onze bestaanszekerheid aantasten. Solidariteit is nodig om terug te vechten, om bedrijven te bezetten en over te nemen als de aandeelhouders overgaan tot sluiting en massaontslag. Uiteindelijk is echter alleen het socialisme de oplossing. Dit omdat we leven in een maatschappij die helemaal is opgebouwd voor de kapitalisten. Zij bezitten de werkplaatsen, de media, de productiemiddelen, de politici en de overheid. Daarom is het essentieel dat werkenden beseffen dat onder het huidige systeem ze altijd zullen verliezen.
Werkenden in Firenze hebben revolutionair potentiaal getoond. Dat kunnen Belgische en Duitse arbeiders ook. De producten van de Volkswagen Groep (inclusief Audi) zijn niet het werk van diens bazen, directeurs en kapitalisten. Ze zijn het werk van 756.736 mensen wereldwijd!