De eerste echte actie van leraren in het basisonderwijs gisteren was zeer succesvol: duizenden kwamen naar de manifestatie in Den Haag en op 90% van de basisscholen werd het eerste uur van de lesdag gestaakt. Het manifest, opgesteld door “po front in actie” was op het moment van de manifestatie maar liefst 350.000 keer ondertekend. De stemming was strijdbaar en enthousiast. Thijs Roovers, één van de initiatiefnemers van de actie, kondigde aan dat als de politiek de eisen niet inwilligt, de acties zullen intensiveren.
Verslag door Barbara Veger, Rotterdam
Vertegenwoordigers van de meeste politieke partijen spraken de manifestatie toe. Alleen de SP, Groen Links en de Partij voor de Dieren steunden de leraren volledig, de rest hield het bij vaagheden. Later kwam Lodewijk Asscher, leider van de PvdA, in het nieuws met een draai, ongetwijfeld onder druk van de actie: de PvdA zal alleen akkoord gaan met een nieuwe begroting als daarin extra geld voor het basisonderwijs is uitgetrokken.
We spraken enkele leraren van een school in Haarlem en vroegen hen, waarom zij actie voeren. “Het onderwijs is jaren uitgekleed”, zo zeiden zij. “Het passend onderwijs werd ingevoerd, met allerlei loze beloftes dat de klassen kleiner zouden worden en de werkdruk minder. Het tegenovergestelde is gebeurd. De salarissen die we krijgen staan daar niet tegenover. En de kinderen zijn de dupe. We krijgen het ook maatschappelijk op ons brood als kinderen geen goed basisonderwijs krijgen. Wij krijgen steeds meer maatschappelijke problemen op ons bordje, we moeten steeds meer oplossen. Veel mensen denken dat leraren het makkelijk hebben, dat wij ’s middags al klaar met werken zijn, maar dat is niet zo. Je moet heel veel voorbereiden, gesprekken met ouders voeren, met hulpverleners, rapporten, administratie….Ik heb werkdagen van acht uur ’s ochtend tot zes uur ’s avonds, en dan nog kom ik tijd tekort. Daarnaast moet je je in je eigen tijd ook nog eens bijscholen.”
“Er zijn hardere acties nodig. Wil je echt effect hebben met je acties, dan moet je een week staken. Dan krijgen werkgevers in andere sectoren ook een probleem. Het is een goed idee om ouders te betrekken in actiecomités. Als jouw kind in een te grote klas zit met een leraar die tegen burn out aan zit, dan heeft dat effect op het kind. Het basisonderwijs is een belangrijke stap in de toekomst van het kind.”
We vroegen de leraren ook, of zij het een goed idee vonden om te vechten voor investeringen in heel het onderwijs en voor gratis onderwijs. “Uiteraard,”zei één van hen. “Wij leggen de basis, maar juist in het voortgezet onderwijs is er een groot probleem van te grote klassen en onbevoegde leraren die voor de klas staan. We moeten het samen doen. En gratis onderwijs, daar ben ik het mee eens. Onderwijs is toch een basisbehoefte, dat moet gratis zijn.”